Skip to content

Min hverdag som økonomisk rådgiver i Kan

I min jobb som økonomisk rådgiver i Kan har jeg veiledet og gitt råd til folk i mange ulike situasjoner. Fra de mest alvorlige og  uhåndterlige økonomiske situasjoner, til de mer dagligdagse utfordringene som budsjettplanlegging og reforhandling av boliglån. Hver sak er unik og har lært meg verdien av personlig tilpasset rådgivning. 

Det er ikke til å legge skjul på at økte renter og dyrere varehandel har vært utfordrende for mange nordmenn den siste tiden. En økonomi som tidligere tålte en uforutsett utgift eller to, gjør nødvendigvis ikke det lenger. Dyrtiden kommer med økte bekymringer rundt den personlige økonomien, fremtiden og hverdagen - og det er min jobb som rådgiver å hjelpe brukerne av Kan å finne gunstige løsninger for å håndtere disse bekymringene. 

raadgiver-kan-1

Min hverdag som rådgiver er varierende, og ingen saker jeg møter på er like. Men, jeg ønsker å dele tre eksempler på typiske saker jeg møter i min arbeidshverdag:

Håndtering av gjeld og psykisk helse
En spesielt minneverdig sak var en mann som slet med depresjon på grunn av en overveldende gjeldssituasjon. Gjelden hadde bygget seg opp over lang tid og føltes uhåndterlig. Sammen utforsket vi ulike løsninger, og ved å selge unna overflødige eiendeler og bruke inntekten fra dette til å refinansiere gjelden, klarte vi å gi han et nytt håp og ny motivasjon. Å være en støttespiller gjennom denne prosessen og se hvordan en mer håndterlig økonomisk situasjon kunne bidra til mindre bekymringer og en bedre mentale helse, understreker hvor viktig støtte fra en økonomisk rådgiver kan være for noen. 

Forhandling med kreditorer
En annen utfordring jeg ofte støter på, er folk som av ulike årsaker har flere inkassokrav.  I slike saker er det ofte personer som har samlet opp gjeld hos flere ulike kreditorer (inkassoselskaper). Her blir min rolle blant annet å gå grundig inn i saken og den økonomiske situasjonen til vedkommende, og finne løsninger for hvordan gjelden kan gjøres opp. Jeg tar så over kontakten med de ulike kreditorene og går inn i forhandlinger om en nedbetalingsavtale. Målet er alltid å klare å oppnå enighet om en nedbetalingsplan som er realistisk for skyldner og gunstig for kreditorene. Ofte resulterer dette i at kunden kan bli kvitt gjelden flere år før forventet, og i noen tilfeller at et potensielt lønnstrekk blir redusert eller slettet. 

Budsjettplanlegging for fremtiden
For mange er budsjettplanlegging noe som sitter litt langt inne å sette i gang med på egenhånd og det er derfor mange som bruker vår rådgivningstjeneste for å få hjelp til å sette opp et realistisk budsjett basert på sine inntekter og utgifter. Det finnes mange motivasjoner bak å ville forholde seg til et månedsbudsjett, alt fra sparing til drømmeboligen til å ha større kontroll på de månedlige utgiftene. Uansett hva motivasjonen bak er, synes jeg det er givende å kunne bidra til at små og store økonomiske mål blir realistiske. 

Å jobbe med økonomisk rådgivning i Kan har vært en utelukkende berikende erfaring siden vi lanserte vår tjeneste i mai. Det å kunne tilby nye muligheter og praktiske løsninger til de som føler seg fanget i sin økonomiske situasjon, er grunnlaget for hvorfor vi har startet Kan. Vi er her for å hjelpe uansett hvilken økonomisk situasjon du er i, og det er denne muligheten til å gjøre en forskjell i folks liv som gjør arbeidet så utrolig givende.

 

Vil du vite mer om Kan for din bedrift?